Arama motorları - Gelişim ve Gelecek

Gelisim: 90`li yillarinin ortalarinda ilk arama motorlari gelistirildi. Internet yani World Wide Web ise kullanicilar tarafindan aranan bilgilere ulasilmasinin mümkün olmadigi bir boyuta gelmisti. Ilk bilinen arama motorlari WebCrawler, Lycos ve bir Meta arama motoru olan Alta Vista`ydi. Ilk ticari arama motoru olan Alta Vista uzun süre kendi alaninda liderdi. Bugün ancak nerdese hiçbir Meta arama motoru basarili olamiyor.Larry Page ve Sergey Brin daha ögrenciyken 1998 yilinda özel bir arama motoru gelistirdiler. Google`in sonraki basarisinin temeli kolay hatta basit bir kullanici arabirimi ve daha önce görülmemis arama hiziydi. Ayrica daha önce pek bilinmeyen algoritmalari yani siralama ölçütlerini kullaniyordu. Bu kriterlerden biride PageRank yani sayfa sirasidir. Iki farkli arama motoru Yahoo ve MSN, Google'in yeni arama  tekniginin pazarda basarili olacagini anladi. Larry Page ve Sergey Brin tüm tekniklerini patentlediklerinden Yahoo ve MSN`nin Google`in teknigine ortak  olmaktan baska çareleri kalmadi. Bugün Yahoo kendi özel bir algoritma gelistirdigi halde, mutlak pazar lideri Google arama motorudur. Google indeksini kullanan tüm arama motorlarinida göz önüne alirsak Google`in pazar payi %90`dan fazla. Yahoo ve MSN yani Windows Live ise 2. ve 3. sirada yer aliyor, en azindan Almanya'da %5 sinirini asamiyor...

Gelecek : Gelecekte Google`in pazar lideri olup olamayacagi bilinemez. Alta Vista`yida bugün kimsenin tanimiyacagini birkaç sene önce kimse tahmin etmezdi ve ayni hizla Google`da yeni gelistirilen bir teknolojiye yer vermek zorunda kalabilir. Ama Google kendini pazarlamayi çok iyi bildiginden bu kesinlikle bir günden bir güne olmayacaktir. Anahtar kelime ise Branding´(marka). Google çoktan sadece bir arama motoru degil hemen hemen her alanda kendini gelistiren bir sirket. Örnegin  Google`in özel arama hizmetleri Froogle, Google Maps, Google News, tartisma forumu Google Groups, e-posta hizmeti (GMail), Communiti`ler, blogger.com gibi yada Orkut. Ek olarak Google ücretsiz yazilimlar da sunuyor örnegin Google Desktop ve Picasa (resim düzenleme programi) gibi.

Bunlar ve diger birçok yeni gelisimlerin ana fikri çok basit `Google` adi böylelikle daha fazla önem kazaniyor en güzel örnek ise artik hiç birsey aranmiyor `Google`leniyor`.Gelecegin arama motorunda sesli arama yapmak mümkün olacak ve konuyla alakali tüm sonuçlari degerlendirdikten sonra kendi sesi ile yanit verecek. Ama bu ilerleme  daha onlarca yil alabilir. Bazi girisimler yapildigi ve ilk sonuçlar elde edilmesine ragmen, lisanlar baglamda karmasik oldugundan simdilik gerçekten yararli bir sonuç elde edilemiyor.

Burada sorunlar net, gelistiriciler arama motoru gelecegi ile yüzlesmek zorunda.Arama terimlerinin ve kelimelerin çok anlamli olmasinin ve bagimsiz gramerin yani  sira verilerin büyük bir miktarda hizla artmasi sorun oluyor. Mevcut olan web sayfalari durmadan güncellenip gelistiriliyor ve her gün yenileri kuruluyor. Uzmanlar bu nedenlerle gelecegin arama motorlarinin uzmanlasmis veritabanlarina odaklanacagini düsünüyor. Buna ek olarak, kisisellestirilmis arama ve bölgesel kontrollü arama (Personalized Search veya Geo-Targeting) giderek önem kazanacaktir. Böylece sadece önemli kaynaklardan tasaruf edilmiyecek aramalar kullanici için daha kolay ve daha net olacak böylelikle arama motoru kullaniciyla birlikte ` ögrenecek`.

Başvurunuz başarıyla gönderildi.

Başvurunuz için teşekkür ederiz. Size en kısa zamanda geri döneceğiz.

İletişim BİLGİLERİNİZ
Hitap
bayan
bay
Detay BİLGİLER
Önemli Anahtar KELİMENİZ
Express Talep Formu 1 saat içerisinde ücretsiz teklif